Ieder halfjaar publiceert het ministerie van SZW de rekenregels. Daarin zijn steeds de gevolgen verwerkt van de halfjaarlijkse aanpassingen in het bruto wettelijk minimumloon voor o.a. uitkeringsbedragen en grondslagen op minimumniveau en de premiepercentages voor volks- en werknemersverzekeringen.
Het sociale zekerheidsstelsel is te complex en moet makkelijker worden gemaakt, zo oordeelde het kabinet Rutte-IV. Daartoe deed het interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) onderzoek; de bevindingen werden in juni 2023 gepresenteerd in het rapport ‘Vereenvoudiging sociale zekerheid’.
Het IBO benadrukt in het rapport dat ‘wat moeilijk is makkelijker moet worden gemaakt’. Het kabinet omarmt deze boodschap. In de brief gaan ze niet alleen in op het rapport. Ook geven de betrokken ministers een uitgebreid overzicht van lopende en toekomstige onderzoeken en maatregelen die de sociale zekerheid minder complex moeten maken.
Het kabinet Rutte-IV kiest daarbij voor een uitvoering langs drie lijnen: een integraal perspectief op een eenvoudigere inkomensondersteuning, renovatie van de bestaande sociale zekerheid en dienstverlening én concrete maatregelen en initiatieven voor verbeteringen.
AWVN is er al jarenlang voorstander van dat de sociale zekerheid niet alleen geldt voor werknemers, maar voor alle werkenden. Het risico om bijvoorbeeld arbeidsongeschikt te raken lopen we helaas allemaal, waarom zouden nog langer onderscheid maken naar contractvorm? De aanhang voor het AWVN-standpunt groeit. Zo vond er onlangs een internetconsultatie plaats voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, maar de weerstand blijft taai.
Dienstverlening AWVN
Onze arbeidsrechtjuristen houden nauwgezet de ontwikkelingen op het gebied van de sociale zekerheid bij, brengen de consequenties ervan voor werkgevers in kaart, en informeren de leden daarover. Deze activiteiten vallen onder de contributieve activiteiten van AWVN.
Uiteraard kan AWVN-advocaten u behulpzaam als zich in uw bedrijf onverhoopt conflicten voordoen rond sociale zekerheid.
Sociale zekerheid en grensoverschrijdende arbeid
De sociale-verzekeringspositie van een werknemer die in een ander land werkzaamheden gaat uitvoeren, moet aan de hand van internationale regelgeving worden vastgesteld. Onder voorwaarden is het mogelijk om de sociale zekerheid in het oorspronkelijke woonland voort te zetten gedurende de buitenlandse werkzaamheden. Maar als niet aan alle voorwaarden blijkt te zijn voldaan, kan het land waar de werknemer tijdelijk werkzaamheden verricht naheffingsaanslagen en boetes opleggen. Het is dan ook voor zowel de werkgever als de werknemer van essentieel belang om bij elke uitzending duidelijkheid te hebben over de sociale-verzekeringspositie van de werknemer. De AWVN-experts op het gebied van internationale arbeidsmobiliteit helpen u verder.
Sociale verzekeringen: volks- en werknemersverzekeringen
Volksverzekeringen
Volksverzekeringen zijn verplichte sociale verzekeringen die bedoeld zijn om basisvoorzieningen te garanderen. Hiertoe behoren de Wlz (Wet langdurige zorg), AOW (Algemene ouderdomswet), Anw (Algemene nabestaandenwet) en de AKW (Algemene kinderbijslagwet).
Werknemersverzekeringen
Werknemersverzekeringen zijn verplichte sociale verzekeringen die bedoeld zijn om werknemers (mensen in loondienst) tegen inkomensverlies als zij werkloos, arbeidsongeschikt of ziek worden. Werknemersverzekeringen zijn:
» WW (zie Werkloosheidswet)
» WIA (zie Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). Deze bestaat uit twee regelingen, te weten de IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten) en de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten)
» ZW (zie Ziektewet).
Ook de WAO (Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering) hoort tot dit rijtje, maar is nog alleen van kracht voor mensen die op het moment dat de WIA werd geïntroduceerd (29 december 2005) reeds een WAO-uitkering ontvingen.